Onderwijs
Altijd slagen met Hoorexpert totaalleverancier!
Elke leerling heeft recht op inclusief onderwijs, waarbij niemand in een uitzonderingspositie wordt geplaatst. Dat geldt niet alleen voor leerlingen met fysieke uitdagingen maar geldt nét zo goed voor leerlingen én leerkrachten met veranderend gehoor.
Het bouwbesluit 2012 bevat eisen waar een schoolgebouw aan moet voldoen om maximale toegankelijkheid van scholen te waarborgen. Vaak zijn schoolgebouwen gebouwd vóór dit besluit en zijn dus niet voorzien van de middelen om deze toegankelijkheid te bieden. Voor mensen met een beperking kan het dan lastig zijn om goed onderwijs te krijgen, vooral in hun eigen regio. Het College voor de Rechten van de Mens adviseert daarom de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs om termijnen te stellen waarbinnen schoolgebouwen toegankelijk moeten zijn voor leerlingen met een beperking. Bovendien zijn scholen verplicht om in individuele situaties ervoor te zorgen dat alle leerlingen onderwijs kunnen volgen. Dit op basis van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.
Akoestiek in klaslokalen
De akoestiek in klaslokalen is helaas niet altijd even gunstig en veelal is er ook sprake van complexe omgevingslawaai: leerlingen praten even onderling of zelfs door elkaar heen, schuiven met hun stoelen of pakken spullen. Een uitdaging voor de meeste mensen, al hebben ze niet eens problemen met concentreren. Ook maken veel kinderen tijdens hun schooltijd perioden door met een middenoorontsteking en horen daardoor gedurende enkele weken of maanden slechter. Natuurlijk zijn er ook leerlingen én onderwijzers die permanent slechthorend en hoortoesteldragend zijn. Juist voor deze mensen is een omgeving met achtergrondlawaai of een matige akoestiek extra storend voor het verstaan van spraak.
Extra inspanning
Het goed kunnen horen van de leerkracht is essentieel voor goede leerprestaties. Uit onderzoek is gebleken dat slechte akoestische omstandigheden nadelig zijn voor de leerprestaties van zowel goedhorende kinderen als kinderen met aandachts- en leerproblemen. Om aangeboden informatie goed te kunnen verwerken en onthouden, is het belangrijk dat de onderwijzers goed kunnen worden verstaan maar ook dat ze zelf de klas goed kunnen verstaan.
Ook de samenstelling van een klas – individuele gesprekken, kleine tot grote groepen, presentaties, multimedia enz – speelt hierin een rol. Wanneer informatie niet goed wordt verstaan, moeten de hersenen harder werken om de onvolledige informatie compleet te maken. Ook moet telkens de context waarin iets wordt gezegd worden opgebouwd of ingevuld. Dit vergt extra inspanning waardoor het onthouden van de lesstof vaak minder goed verloopt. Extra inspanning leidt ook tot vermoeidheid, wat op zijn beurt weer een negatief effect heeft op het concentratieniveau.
Kans op overbelasting
Dit alles geldt ook voor docenten met het aanvullende aspect dat ze zich ook nog eens vaak hun stem overbelasten. Docenten zijn in hun beroepsuitoefening afhankelijk van hun stem. Of er nu sprake is van het overdragen van informatie, het leiden van groepsgesprekken of het orde houden; de stem is het belangrijkste gereedschap voor leerkrachten. In het onderwijs zijn stemproblemen één van de meest voorkomende beroepsziekten. Veel docenten geven met regelmaat aan last te hebben van stemmoeheid, keelpijn en heesheid. Soms raken docenten hun stem zelfs helemaal kwijt.
Uiteenlopende oplossingen!
De toegankelijkheid van klaslokalen kan onder meer worden vergroot door het plaatsen van luidsprekersystemen met draadloze microfoons (de zogeheten soundfield of stemversterker systemen). Het stemgeluid van de leerkracht wordt gelijkmatig versterkt weergegeven in het lokaal. Hiermee zijn niet alleen (tijdelijk) slechthorende leerlingen geholpen, maar ook leerlingen met taalachterstand of concentratieproblemen. Ook voorkomt het stemklachten bij de docent.
Een stemversterker zorgt voor een rustige en productieve sfeer voor iedereen in de klas. De meeste soundfield-oplossingen zijn compact, licht en eenvoudig om mee te werken, kunnen gekoppeld worden met PC, digibord, solo-apparatuur en andere hardware, dus kunnen ook makkelijk in verschillende situaties en lokalen worden ingezet.
Breid uit voor het beste resultaat
Maakt de school vaak gebruik van grotere ruimten voor manifestaties, shows of presentaties? Broadcasting systemen zoals ringleidingen, infraroodsystemen en/of Auracast met op de individu in te stellen headsets kunnen daarvoor uitstekende oplossingen zijn.
Hiernaast kan soloapparatuur voor individuele slechthorende leerlingen een goede oplossing zijn. Deze apparatuur kan ook eenvoudig worden gekoppeld met de hierboven genoemde soundfield systemen en komen in aanmerking om volledig vergoed te worden door uw zorgverzekeraar.
Ook is het belangrijk dat iedereen in een gebouw het ontruimingsalarm waar kan nemen om desnoods tijdig te kunnen vluchten. Wanneer er alleen sprake is van een akoestisch waarschuwingssignaal zullen ernstig slechthorende kinderen dit niet horen. Een visuele waarschuwing in de vorm van een flitslicht dat gekoppeld kan worden aan het akoestische signaal draagt bij aan het verbeteren van de toegankelijkheid van scholen.
Geslaagde projecten
Project Landal Greenparks – Bungalow
De bungalow voor slechthorenden is dé vakantiewoning voor gasten met een gehoorbeperking en vindt u op Landal Rabbit Hill. Zo kunt u heerlijk verblijven in...
Project Pleinbioscoop
Pleinbioscoop is het grootste openlucht bioscoop evenement van Europa en wordt jaarlijks gehouden op het Museumpark te Rotterdam. De organisatie van Pleinbioscoop heeft zich in...