Ziekenhuis Rivierenland introduceert Teletolk, een service van TolkContact, die speciaal is ontwikkeld voor mensen die doof of slechthorend zijn of een spraakbeperking hebben.
Met Teletolk kunnen patiënten gemakkelijk contact zoeken met het ziekenhuis via een videoverbinding met een tolk.
Veilig toegang
Door middel van een handige knop op de contactpagina van de website van het ziekenhuis krijgen patiënten eenvoudig en veilig toegang tot een tolk op het moment dat zij dat nodig hebben.
Na het klikken op deze knop wordt er een videoverbinding tot stand gebracht met een tolk. Via de tolk kunnen patiënten op een eenvoudige manier met het ziekenhuis communiceren in gebarentaal, spraak of tekst. Contact met de tolk is 24 uur per dag en 7 dagen per week mogelijk.
Gelijkwaardige ervaring
Teletolk is bedoeld om de drempel naar zorg voor mensen met gehoorverlies of een spraakbeperking te verlagen en hen een gelijkwaardige ervaring te bieden.
Zelfstandig communiceren
Marcia Sanderse, voorzitter van de commissie Inclusie, Diversiteit en Gelijkheid binnen het ziekenhuis, benadrukt het belang van deze nieuwe stap: “Bij Ziekenhuis Rivierenland geloven we dat ons ziekenhuis en de zorg die we bieden toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Ook als iemand niet of niet goed kan horen of spreken. Teletolk zorgt ervoor dat patiënten zich niet beperkt voelen door hun gehoorverlies of spraakbeperking en geeft hen de mogelijkheid om zelfstandig en op hun eigen manier te communiceren.”
Het ziekenhuis hoopt dat mensen die doof of slechthorend zijn of een spraakbeperking hebben baat hebben bij Teletolk en dat de toevoeging van Teletolk bijdraagt aan een zorgomgeving waarin iedereen zich welkom en begrepen voelt.