Artikel uit het vakblad Hoordetail
Of je nou jarenlang spaart voor een wereldreis met het gezin, regelmatig reist voor je werk of drie weken lang in een hangmat in de zon wilt liggen, een goede voorbereiding van je reis is altijd uitermate belangrijk. Al helemaal als je te maken hebt met hoorproblemen. Van transport, tijdigheid en navigeren tot verblijf en veiligheid, zo veel aspecten van een reisschema zijn âandersâ voor slechthorenden en vereisen daarom aandacht vooraf.
Hoordetail ging in gesprek met Hoorexpert. Welke adviezen heeft Hoorexpert voor de reislustigen onder ons.
âDe reiswereld is veelal ontworpen voor horenden en kan daardoor op zân minst frustrerend zijn, op zân ergst onveilig, zeker als je geen voorgaande reiservaring hebt. Gelukkig bestaan inmiddels een handjevol gespecialiseerde reisbureaus die all-inclusive (groeps)reizen aanbieden en steeds meer van de traditionele reisorganisaties bieden extra diensten zoals gebarentolken, airport assistance of aangepaste verblijven. Maar⌠wat als je meer zelfstandigheid verlangt? Verder, afgelegener en extremer wilt gaan dan ooit tevoren? Of ĂŠcht je âwanderlustâ wil voeden door âbuiten de kadersâ te reizen? Voor de eigenwijzen onder ons, stiekem eigenlijk ook gewoon voor iedereen, volgen hier een aantal handige tips voor het plannen van een reis.â
Een goed begin is het halve werk
âHet klinkt misschien vanzelfsprekend maar het vooraf bestuderen van relevante websites, blogs, folders, brochures, reisgidsen, kaarten en stadsplattegronden maakt dat je als slechthorende goed kunt anticiperen en een gedetailleerde reisstructuur kunt maken. Daarnaast ben je ook beter in staat om met eventuele onverwachte uitdagingen om te gaan.â
Smart met je phone
âEen smartphone biedt zoveel mogelijkheden om geĂŻnformeerd te blijven voor en tijdens een reis. Naast het kunnen browsen op bovengenoemde reisinformatie en reis-apps, kan het gebruik van social media een belangrijke meerwaarde hebben. Hierover later meer. Taal-, vertaal- en spraakherkenningsapps kunnen ook van onschatbare waarde zijn, vooral in het buitenland waar gebaren die voor ons heel gewoon zijn, onaardig of beledigend kunnen zijn. Ook het veiligheidsaspect kan men ondervangen met de juiste apps/instellingen op je smartphone. Denk aan een alarmknop voor noodsituaties of een bewakingsfunctie voor thuisblijvers. Zorg dus dat alle relevante apps up-to-date zijn en stel alles naar je eigen specifieke behoeften in.â
Zeg het nou gewoon!
âVeel slechthorenden vinden het lastig om aan te geven dat ze hoorproblemen hebben, hetzij door schaamte, onwetendheid of angst. Maar over dit onderwerp zijn alle ervaren reizigers het met elkaar eens: hoe eerder je het vertelt, hoe makkelijker het wordt. Adviseer de klant daarom helder te zijn over de gehoorbeperking. Als dit niet gaat, zoals in drukke, openbare ruimtes of onderweg, dan kunnen visuele indicators superhandig zijn. Voorbeelden hiervan is het internationaal herkenbare blauwe symbool voor slechthorendheid en Limited Hearing stickers en bordjes.â
Uitrusting
Hoorexpert geeft tips voor handige items die klanten zouden kunnen meenemen op reis en waarin de audicien hen eventueel zelf in kan voorzien:
⢠Reiswekker met trilfunctie/hard geluid, zodat je altijd op tijd bent;
⢠Travelset, met een complete reisversie van het wek- en waarschuwingssysteem, zodat je ook op je vakantielocatie signalen in je vakantiewoning meekrijgt.
⢠Telefoonversterker;
⢠Stemversterker, hoorversterker en/of soloapparatuur;
⢠Een op jouw behoeften afgestelde hoofdtelefoon;
⢠Oordopjes voor het zwemmen of voor in het vliegtuig.
⢠(Hoortoestel-)opladers en een wereldstekker
⢠Extra hoortoestelbatterijen en filters
⢠Reinigingsproducten en een droogbox voor je hoortoestel
Beleven, vastleggen, delen
âDoor informatie uit te wisselen leren we en groeien weâ, stelt Hoorexpert. âMoedig je klant daarom aan om reiservaringen als slechthorende zo veel mogelijk te delen. Het internet, inclusief social media, is daar een krachtige medium voor. Je kunt fotoâs en beschrijvingen delen, doorlinken naar handige instanties en waarschuwen voor onveilige situaties. Al deze informatie helpt medereizigers met hun eigen voorbereiding, maar vergroot in het algemeen de kennis en het bewustzijn over mensen met hoorproblemen. Zo zijn attracties, reisorganisaties en overheidsinstanties beter in staat om doelgerichte toegankelijkheid en een betere inclusiviteit te realiseren.â